Suzuki GSXR 750W Project: Het begin

Tijdens een recente avond ben ik gestart met werkzaamheden aan de GSXR 750. De vorige eigenaar had aangegeven dat de brandstofkraan lekt en dat vervanging of revisie noodzakelijk is. Mijn eerste stap was daarom om te inspecteren welk type brandstofkraan gemonteerd is en vast te stellen of er aanvullende werkzaamheden vereist zijn.

De werkzaamheden begonnen met het demonteren van de achterste kappen. Natijd  een goed moment om de motorfiets grondig te reinigen, inclusief de accubak en het subframe onder het zadel. Voor de demontage heb ik alle bouten overzichtelijk in een bakje geplaatst en op zolder ruimte vrijgemaakt voor de kuipdelen en de tank. Op deze wijze worden beschadigingen voorkomen.

Het demonteren verliep voorspoedig en al snel kon de tank, die met twee schroeven aan de achterzijde bevestigd zat, naar achteren worden geschoven. Bij het verwijderen van de brandstofleidingen viel het op dat deze met tie-wraps waren vastgezet en dat het materiaal door ouderdom en langdurige stilstand verhard was geraakt.

Met de brandstofkraan volledig zichtbaar heb ik enkele foto’s gemaakt ter referentie. Het originele onderdeel bleek circa €280,- te kosten. Na enig speurwerk vond ik via eBay een niet-origineel exemplaar uit de Verenigde Staten voor €78,- inclusief verzendkosten. Inmiddels is de prijs van hetzelfde onderdeel gestegen naar circa €120,-, waardoor tijdige aanschaf gunstig was.

De volgende stap is het ontvangen en monteren van de nieuwe brandstofkraan. Vervolgens zal ik controleren of de motor start. Mocht dit onverhoopt niet slagen, dan overweeg ik de carburateurs te demonteren en tegelijkertijd de brandstofleidingen te vervangen. Het verdere verloop van het project zal uitwijzen welke stappen nodig zijn.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *